Zbywca pojazdu jest zobowiązany, aby poinformować odpowiednie instytucje o sprzedaży. Niezgłoszenie tego faktu może wiązać się z karami i innymi przykrymi konsekwencjami. Gdzie zgłosić sprzedaż auta i kiedy należy to zrobić? Sprawdź najważniejsze informacje.
Spis treści
- Kara za niezgłoszenie sprzedaży samochodu
- Gdzie zgłosić sprzedaż auta?
- Zgłoszenie sprzedaży samochodu w urzędzie
- Zgłoszenie sprzedaży samochodu online – krok po kroku
- Zgłoszenie sprzedaży samochodu do ubezpieczyciela
Kara za niezgłoszenie sprzedaży samochodu
Na wyrejestrowanie samochodu po sprzedaży masz 30 dni od momentu podpisania umowy kupna-sprzedaży, umowy darowizny lub wystawienia faktury VAT. Jeżeli ten termin zostanie przekroczony, urząd może nałożyć karę o wysokości od 200 do nawet 1000 zł. Kara za niezgłoszenie sprzedaży samochodu nie jest jednak jedyną negatywną konsekwencją, jaka może nas spotkać w takiej sytuacji. Jakie ryzyko ponosi zbywca pojazdu, który zwleka ze zgłoszeniem tego faktu?
Jeżeli np. fotoradar zarejestruje sprzedany samochód w związku z przekroczeniem prędkości, taki mandat trafi na adres zbywcy, który nie zgłosił sprzedaży. Co prawda, jest szansa, aby skontaktować się ze służbami i wskazać nabywcę pojazdu – ale może to wymagać nawet stawienia się na komendzie w celu złożenia wyjaśnień i przedstawienia dokumentacji sprzedaży. Do podobnych, a nawet bardziej nieprzyjemnych sytuacji może dojść, jeżeli kierowca odkupionego auta wykorzysta je podczas popełniania przestępstwa, np. kradzieży paliwa na stacji benzynowej lub ucieczki z miejsca zdarzenia. Wówczas mogą nastąpić niepotrzebne komplikacje, których można uniknąć poprzez sprawne zgłoszenie sprzedaży samochodu online lub w urzędzie.
Zgłoszenie zmiany właściciela samochodu jest istotne również z innych powodów. Warto pamiętać, że każdy pojazd musi mieć ważne ubezpieczenie OC – za to odpowiedzialny jest właśnie właściciel i to na niego UFG może nałożyć karę w przypadku niedopełnienia tego obowiązku. Poza tym, auto jako przedmiot o określonej wartości materialnej, stanowiący element majątku osoby fizycznej lub firmy, może ulec np. egzekucji komorniczej. Z tych względów bardzo ważne jest, aby instytucje państwowe posiadały aktualne informacje o właścicielu pojazdu.
Wyrejestrowanie samochodu po sprzedaży jest możliwe w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania. Może być to:
- starostwo powiatowe,
- urząd miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
- urząd dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie.
Sprawę możesz załatwić w placówce urzędu lub online, a usługa nie wiąże się z żadnymi opłatami.
Pamiętaj, że oprócz załatwienia formalności urzędowych konieczne jest też zgłoszenie sprzedaży samochodu do ubezpieczyciela.
Zgłoszenie sprzedaży samochodu w urzędzie
Aby przeprowadzić zgłoszenie sprzedaży samochodu podczas wizyty w urzędzie, potrzebujesz kilku dokumentów – są to:
- zawiadomienie o zbyciu pojazdu – wzór dostaniesz w urzędzie, a jeśli chcesz przygotować dokument przed wizytą, sprawdź, czy jest udostępniony na stronie internetowej urzędu,
- dowód osobisty lub paszport,
- jeśli jesteś cudzoziemcem, potrzebna będzie również karta pobytu,
- kopia dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu (np. umowa kupna-sprzedaży albo umowa darowizny).
Z kompletem dokumentów zgłoś się do urzędnika w wydziale komunikacji, który wystawi adnotację na dokumencie potwierdzającym zbycie pojazdu. Zazwyczaj jest to możliwe od ręki – w rzadkich przypadkach załatwienie sprawy może się przedłużyć np. z powodu niekompletnego zestawu dokumentów lub konieczności potwierdzenia pewnych informacji.
Zgłoszenie sprzedaży samochodu online – krok po kroku
Aby załatwić zgłoszenie sprzedaży samochodu online, wystarczy przygotować:
- dane nabywcy pojazdu (imię, nazwisko, adres i numer PESEL lub jeśli nabywcą jest osoba prawna – nazwa, adres siedziby i numer REGON),
- skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu (np. umowa kupna-sprzedaży pojazdu albo umowa darowizny).
Potrzebujesz również dostępu do profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego, który potwierdzi Twoją tożsamość.
Następnie postępuj zgodnie instrukcją:
- Zaloguj się na stronie login.gov.pl (np. za pomocą profilu zaufanego lub przez usługę bankową).
- Przejdź do kategorii „mój Pojazd” i przy właściwym pojeździe kliknij przycisk „Zgłoś zbycie pojazdu”.
- Jeśli pojazd ma więcej właścicieli, zaznacz oświadczenie, że działasz za ich zgodą.
- Uzupełnij formularz, który składa się z daty zbycia pojazdu oraz danych osobowych Twoich i nabywcy.
- Załącz skan dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu.
- Wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie (właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania).
- Sprawdź, czy wszystkie dane są wprowadzone poprawnie, zatwierdź formularz podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym.
- Wyślij zgłoszenie. Jeżeli proces przebiegł poprawnie, zobaczysz komunikat, że Twoje zawiadomienie zostało wysłane. Na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Nie dostaniesz innego dokumentu urzędowego, który potwierdza złożenie zgłoszenia.
Zgłoszenie sprzedaży samochodu do ubezpieczyciela
Na zgłoszenie zbycia samochodu do ubezpieczyciela masz 14 dni od momentu, w którym zawarto umowę kupna-sprzedaży, darowizny itp. Możesz zrobić to w placówce danego towarzystwa ubezpieczeniowego lub za pośrednictwem multiagenta, który reprezentuje Twojego ubezpieczyciela – taką sprawę załatwisz również w Domu Ubezpieczeniowym Spectrum. Znajdź najbliższą placówkę na mapie lub w bezpłatnej aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile.
Druk powiadomienia o zbyciu pojazdu możesz pobrać z naszej bazy dokumentów – kliknij tutaj, aby przejść do pliku.
Źródła:
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.