Szkodę na pojeździe możesz naprawić w wariancie serwisowym (ASO), partnerskim (warsztat) lub kosztorysowym. Na który z nich się zdecydować? Przedstawiamy plusy i minusy tych rozwiązań.
Spis treści
Serwis a kosztorys – na czym to polega?
Z pojęciem kosztorysu, warsztatu oraz ASO spotkamy się zarówno likwidując szkodę z OC sprawcy, jak i przy ubezpieczeniu AC. Co dokładnie oznaczają te pojęcia?
- Wariant serwisowy (ASO) oraz partnerski (warsztat) – obie metody działają w bardzo podobny sposób i wiążą się z bezgotówkowym rozliczeniem szkody. Po naprawie pojazdu, serwis lub warsztat wystawia fakturę, która jest opłacana bezpośrednio przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Różnica między ASO a wariantem partnerskim dotyczy warsztatu. ASO zapewnia naprawę w autoryzowanym serwisie danego producenta, z kolei wariant partnerski oznacza skorzystanie z sieci naprawczej warsztatów współpracujących z danym ubezpieczycielem.
- Wariant kosztorysowy – polega na wypłacie odszkodowania dla właściciela pojazdu na podstawie wyceny sporządzonej przez ubezpieczyciela. W tym przypadku to posiadacz auta odpowiada za organizację naprawy.
Metodę serwisową zwykle preferują właściciele nowszych i droższych pojazdów. Za wyborem tego wariantu przemawia wiele korzyści, do których zaliczamy m. in.:
- gwarancję naprawy pojazdu na częściach oryginalnych,
- brak potrącenia amortyzacji części,
- minimum formalności dla właściciela (po zgłoszeniu szkody to ubezpieczyciel zajmuje się organizacją procesu naprawy),
- auto zastępcze na czas naprawy pojazdu,
Atrakcyjną alternatywą dla ASO w przypadku pojazdów starszych lub o niższej wartości będzie wybór wariantu partnerskiego. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku auto zostanie naprawione przy użyciu części zamiennych.
Metoda kosztorysowa co do zasady polecana jest właścicielom starszych pojazdów. Wariant ten warto rozważyć również w sytuacji, gdy posiadamy sprawdzony warsztat naprawczy lub jesteśmy w stanie samodzielnie naprawić szkodę. Do zalet metody kosztorysowej zaliczamy:
- dowolny wybór warsztatu naprawczego,
- możliwość samodzielnej naprawy pojazdu, nawet poniżej kosztów oszacowanych przez ubezpieczyciela,
- szybka wypłata gotówki.
Z kolei do minusów metody kosztorysowej można zaliczyć to, że:
- kosztorys może uwzględniać amortyzację (zużycie części),
- wycena może okazać się niewystarczająca na pokrycie pełnych kosztów naprawy (wycena jest w oparciu o uśrednione stawki)
- ustalenia z ubezpieczycielem oraz rozliczenie z zakładem naprawczym leżą po stronie właściciela pojazdu.
Wybór wariantu likwidacji szkody w każdym przypadku jest indywidulaną decyzją właściciela pojazdu. Potrzebujesz profesjonalnej porady? Eksperci Domu Ubezpieczeniowego Spectrum odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania. Odwiedź nasze biuro lub zadzwoń – Doradcę Klienta znajdziesz na mapie placówek lub za pomocą aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile.
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.