Jesteś ofiarą lub sprawcą wypadku? Podpowiadamy jak zgłosić szkodę z ubezpieczenia OC

Wystarczy chwila nieuwagi na drodze, aby spowodować wypadek. Taka kraksa to nie tylko stres, ale także sporo wydatków na naprawę auta. Jeśli nie ma rannych, auto nie wymaga odholowania, a uczestnicy zdarzenia są zgodni co do przebiegu sytuacji – wystarczy spisać wspólną deklarację ze wskazaniem sprawcy i można kontynuować podróż. Kiedy jednak w zdarzeniu ucierpiały osoby,  konieczne jest zawiadomienie policji. Zarówno notatka sporządzona przez policjantów, jak i wspomniane oświadczenie są podstawą do zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela.

Spisanie oświadczenia przez uczestników kolizji jest najlepszym rozwiązaniem, jeżeli jej sprawca przyznaje się do winy. Wzór oświadczenia można znaleźć na naszej stronie w zakładce piliki do pobrania. To rozwiązanie pozwala przede wszystkim zaoszczędzić czas, nie czekając na przyjazd policji. Dodatkowo sprawca zdarzenia nie zostanie ukarany mandatem i nie otrzyma punktów karnych.

Wzór oświadczenia powinien mieć ze sobą każdy kierowca. Jeżeli jednak podczas kolizji nikt nie będzie miał ze sobą tego dokumentu, wówczas wystarczy przygotować go na miejscu.

We wspólnym oświadczeniu o zdarzeniu drogowym powinny znaleźć się dane dotyczące:

  • uczestników zdarzenia (imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, ich numery telefonów i ew. adresy e-mail),
  • prawa jazdy każdego z uczestników zdarzenia (kategorie, numery, daty ważności i informację o organie, który je wydał),
  • daty, godziny i miejsca zdarzenia,
  • numery polis OC razem z datami ich ważności (numer polisy można zweryfikować na stronie www.ufg.pl),
  • samych uszkodzeń pojazdów (wraz z ewentualnymi szkicami),
  • tego jak doszło do zdarzenia i jakie są jego skutki,
  • świadków (tylko jeśli byli podczas zdarzenia): ich imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, nr telefonów oraz podpisy,
  • podpisy poszkodowanego i sprawcy.

Poszkodowany w kolizji, który zgodził się na spisanie oświadczenia, powinien sprawdzić czy sprawca ma ważne ubezpieczenie OC, a następnie skontaktować się z ubezpieczycielem i zgłosić szkodę z jego polisy. Jeśli samochód ucierpiał na tyle, że wymaga odholowania z miejsca zdarzenia, należy od razu powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe. Wówczas można liczyć na pomoc drogową, a przed jej przyjazdem można wykonać dokumentację zdjęciową szkody. Gdy natomiast uszkodzenia są niewielkie (np. zarysowany czy lekko wgnieciony element karoserii) i można bezpiecznie kontynuować podróż, zgłoszenia szkody można dokonać w domu – przez Internet, telefon lub u swojego agenta. Innym rozwiązaniem jest dokonanie zgłoszenia za pomocą formularza internetowego, jeśli towarzystwo ubezpieczeniowe daje taką możliwość. Drogą elektroniczną można również przesłać komplet dokumentów do zakładu ubezpieczeń.

PZU, największy polski ubezpieczyciel, zgłoszenie szkody przyjmuje na wiele sposobów m.in. w jednym z warsztatów Sieci Naprawczej PZU. Warta z kolei udostępnia kanały elektroniczne (formularz na stronie internetowej lub w aplikacji Facebook Messenger) jako alternatywę tradycyjnej rozmowy telefonicznej zgłoszenia roszczenia. Klienci Allianz mogą korzystać z aplikacji, która pozwala na szybką likwidację nieskomplikowanych szkód przez smartfona. Z kolei Generali udostępnia ubezpieczonym narzędzie, dzięki któremu osoba poszkodowana może zrobić zdjęcia uszkodzonego pojazdu, które automatycznie znajdą się w tzw. teczce szkodowej.

Jeżeli towarzystwa ubezpieczeniowe sprawcy i poszkodowanego korzystają z programu BLS (Bezpośrednia Likwidacja Szkód), działającego od 1 kwietnia 2015 r., każdy poszkodowany może zgłosić szkodę z OC do swojego zakładu ubezpieczeń.

Proces likwidacji szkody rozpocznie się tym szybciej, im szybciej poszkodowany zgłosi zdarzenie. Formalnie zdarzenie ubezpieczeniowe, w myśl kodeksu cywilnego, można zgłosić w ciągu 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o nim, jednak nie później niż 10 lat od momentu samego zdarzenia. Likwidacja szkody i wypłata odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego, nie powinna zająć ubezpieczycielowi więcej niż 30 dni (jest to termin ustawowy).

W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych termin zgłoszenia roszczenia jest ściśle określony przez ubezpieczyciela.

Po więcej szczegółowych informacji oraz rzetelną pomoc w wyborze wariantów ubezpieczenia zapraszamy do placówek DOMU UBEZPIECZENIOWEGO SPECTRUM.


Dodaj komentarz