Jak uzyskać akt zgonu i do czego jest potrzebny?

23 stycznia 2024

ciekawostki

Sprawdź, kto może uzyskać akt zgonu, do czego jest potrzebny i jaki urząd go wydaje.

Spis treści

Jak uzyskać akt zgonu?

Akt zgonu jest wydawany przez Urząd Stanu Cywilnego na podstawie karty zgonu – ten dokument wystawia instytucja, która stwierdziła śmierć danej osoby (zazwyczaj lekarz lub ratownik medyczny, prowadzący zakład opieki lub w razie śmierci w wyniku wypadku lub przestępstwa – odpowiednie służby, np. zakład medycyny sądowej). Karta zgonu może być wystawiona również w formie elektronicznej. Akt zgonu jest wydawany w formie odpisu zupełnego lub skróconego.

Aby uzyskać akt zgonu, osoba upoważniona do odbioru dokumentu powinna złożyć w USC kartę zgonu i dowód osobisty zmarłego. Potrzebny będzie również własny dowód tożsamości.

Kto może uzyskać akt zgonu?

Prawo do uzyskania aktu zgonu ma przede wszystkim osoba, która zajmuje się zorganizowaniem pochówku. Może to być np.:

  • współmałżonek,
  • dzieci (rodzone, małżonka lub przysposobione),
  • wnuki,
  • rodzeństwo,
  • rodzice (również przysposobieni).

Akt zgonu – ile kosztuje odpis?

Wydanie aktu zgonu kosztuje:

  • 22 zł – za odpis skrócony,
  • 33 zł – za odpis zupełny.

Akt zgonu – do czego jest potrzebny?

Akt zgonu to dokument wymagany do przeprowadzenia wielu formalności po śmierci bliskiej osoby. Osoba, która go uzyska, może m. in.:

  • zorganizować pochówek i otrzymać zasiłek pogrzebowy,
  • zgłosić śmierć bliskiej osoby w miejscu zatrudnienia i ZUS,
  • skorzystać na tej podstawie z urlopu okolicznościowego w swojej pracy,
  • rozwiązać umowy zawarte przez zmarłego,
  • załatwić sprawy związane ze spadkiem,
  • dokonać zgłoszenia z polisy na życie do ubezpieczyciela.

Kto może otrzymać świadczenie z polisy na życie?

W razie śmierci bliskiej osoby możliwe jest uzyskanie świadczenia z polisy na życie, zależnie od okoliczności:

  • z własnego ubezpieczenia – Twoja polisa może obejmować m. in. śmierć małżonka, rodziców lub teściów (dokładne informacje znajdziesz w swojej umowie ubezpieczeniowej),
  • z ubezpieczenia zmarłego – jeżeli zmarły posiadał polisę na życie, to w jej ramach wskazał przynajmniej jedną osobę uposażoną do odbioru świadczenia w razie swojej śmierci.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ubezpieczeń, które mogą wspomóc Ciebie i Twoją rodzinę w trudnych chwilach? Porozmawiaj z ekspertem, który odpowie na wszystkie Twoje pytania. Odwiedź biuro lub zadzwoń – Doradcę Klienta znajdziesz na mapie placówek lub za pomocą aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile.


Dodaj komentarz

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.

Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.