Sprawdź, kto może uzyskać akt zgonu, do czego jest potrzebny i jaki urząd go wydaje.
Spis treści
- Jak uzyskać akt zgonu?
- Kto może uzyskać akt zgonu?
- Akt zgonu – ile kosztuje odpis?
- Akt zgonu – do czego jest potrzebny?
- Kto może otrzymać świadczenie z polisy na życie?
Akt zgonu jest wydawany przez Urząd Stanu Cywilnego na podstawie karty zgonu – ten dokument wystawia instytucja, która stwierdziła śmierć danej osoby (zazwyczaj lekarz lub ratownik medyczny, prowadzący zakład opieki lub w razie śmierci w wyniku wypadku lub przestępstwa – odpowiednie służby, np. zakład medycyny sądowej). Karta zgonu może być wystawiona również w formie elektronicznej. Akt zgonu jest wydawany w formie odpisu zupełnego lub skróconego.
Aby uzyskać akt zgonu, osoba upoważniona do odbioru dokumentu powinna złożyć w USC kartę zgonu i dowód osobisty zmarłego. Potrzebny będzie również własny dowód tożsamości.
Prawo do uzyskania aktu zgonu ma przede wszystkim osoba, która zajmuje się zorganizowaniem pochówku. Może to być np.:
- współmałżonek,
- dzieci (rodzone, małżonka lub przysposobione),
- wnuki,
- rodzeństwo,
- rodzice (również przysposobieni).
Akt zgonu – ile kosztuje odpis?
Wydanie aktu zgonu kosztuje:
- 22 zł – za odpis skrócony,
- 33 zł – za odpis zupełny.
Akt zgonu – do czego jest potrzebny?
Akt zgonu to dokument wymagany do przeprowadzenia wielu formalności po śmierci bliskiej osoby. Osoba, która go uzyska, może m. in.:
- zorganizować pochówek i otrzymać zasiłek pogrzebowy,
- zgłosić śmierć bliskiej osoby w miejscu zatrudnienia i ZUS,
- skorzystać na tej podstawie z urlopu okolicznościowego w swojej pracy,
- rozwiązać umowy zawarte przez zmarłego,
- załatwić sprawy związane ze spadkiem,
- dokonać zgłoszenia z polisy na życie do ubezpieczyciela.
Kto może otrzymać świadczenie z polisy na życie?
W razie śmierci bliskiej osoby możliwe jest uzyskanie świadczenia z polisy na życie, zależnie od okoliczności:
- z własnego ubezpieczenia – Twoja polisa może obejmować m. in. śmierć małżonka, rodziców lub teściów (dokładne informacje znajdziesz w swojej umowie ubezpieczeniowej),
- z ubezpieczenia zmarłego – jeżeli zmarły posiadał polisę na życie, to w jej ramach wskazał przynajmniej jedną osobę uposażoną do odbioru świadczenia w razie swojej śmierci.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ubezpieczeń, które mogą wspomóc Ciebie i Twoją rodzinę w trudnych chwilach? Porozmawiaj z ekspertem, który odpowie na wszystkie Twoje pytania. Odwiedź biuro lub zadzwoń – Doradcę Klienta znajdziesz na mapie placówek lub za pomocą aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile.
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.