Od kiedy działa ubezpieczenie mieszkania?

14 listopada 2025

ciekawostki, ubezpieczenia

Zastanawiasz się, kiedy dokładnie zaczyna działać Twoje ubezpieczenie mieszkania – od momentu podpisania umowy, czy dopiero po opłaceniu składki? A może ochronę ogranicza tzw. karencja? Sprawdź, od kiedy możesz realnie liczyć na odszkodowanie i jak uniknąć przerwy w ochronie.

Od kiedy działa ubezpieczenie mieszkania?

Ubezpieczenie mieszkania zaczyna działać od momentu opłacenia składki (lub pierwszej raty) albo od następnego dnia po podpisaniu umowy, chyba że w umowie wskazano inaczej lub składka nie została zapłacona. Warto jednak wiedzieć, że niektóre zdarzenia mogą podlegać karencji ubezpieczeniowej, a to znaczy, że zostaną objęte ochroną dopiero po upływie określonego czasu.

Czym jest karencja w ubezpieczeniu mieszkania?

Karencja w ubezpieczeniu mieszkania to czasowe wyłączenie ochrony, które ma na celu zapobieganie nadużyciom wobec ubezpieczyciela. Oznacza to, że przez pewien okres – najczęściej 14 lub 30 dni od zawarcia umowy – ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikające z określonych zdarzeń. Po zakończeniu karencji wszystkie ryzyka objęte polisą są już w pełni chronione, zgodnie z zakresem ubezpieczenia.

Czego dotyczy karencja w ubezpieczeniu mieszkaniowym?

Karencja w ubezpieczeniu mieszkaniowym dotyczy ryzyka powodzi i może trwać nawet do 30 dni od podpisania umowy.

▶️ Przeczytaj więcej o ubezpieczeniu nieruchomości na terenie zalewowym.

Czy można ominąć lub skrócić karencję?

Nie ma takiej możliwości przy zawieraniu polisy, ale warto wiedzieć, że w razie przedłużenia ochrony na kolejny rok, karencja zwyczajnie nie jest stosowana – zatem jeśli kontynuujesz polisę, ochrona zachowuje ciągłość.

Wybierz ubezpieczenie na miarę Twoich czterech kątów

Ubezpieczenie mieszkania lub domu to nie tylko ochrona murów, ale też domowników, mienia, sprzętów, a nawet zwierząt domowych. W naszej ofercie możesz porównać propozycje różnych towarzystw ubezpieczeniowych i wybrać polisę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom oraz budżetowi. Zadbaj o swoje cztery kąty – upewnij się, że ochrona zadziała wtedy, gdy naprawdę będzie potrzebna. Odwiedź nasze biuro lub zadzwoń – Doradcę Klienta znajdziesz na mapie placówek lub w aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile.


Dodaj komentarz

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.

Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.