Kolizja, wypadek, czy nawet niespodziewana usterka może sprawić, że zatrzymanie pojazdu na drodze stanie się konieczne. Ze względów bezpieczeństwa miejsce postoju należy odpowiednio oznaczyć – do tego służą światła awaryjne i trójkąt ostrzegawczy. Ile metrów od samochodu należy go umieścić? Czym zasady postępowania różnią się w terenie zabudowanym i na drodze ekspresowej? Wyjaśniamy!
Spis treści
- Czy w aucie musi być trójkąt ostrzegawczy? Kodeks drogowy
- Kiedy przydaje się trójkąt ostrzegawczy? Zasady użytkowania
- Jak ustawić trójkąt ostrzegawczy? Odległość od pojazdu
- Z assistance nie zostaniesz na lodzie
Czy w aucie musi być trójkąt ostrzegawczy? Kodeks drogowy
Trójkąt ostrzegawczy to niewielki, często składany przedmiot, który należy do obowiązkowego wyposażenia każdego pojazdu. Jego brak podczas kontroli może skutkować mandatem. Obowiązek posiadania trójkąta ostrzegawczego wynika z przepisów prawa – informację na ten temat możemy znaleźć w paragrafie 11, ust. 13. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 31 grudnia 2002 r. Warto pamiętać, że przepis nie znajduje zastosowania w przypadku motocykla jednośladowego.
Kiedy przydaje się trójkąt ostrzegawczy? Zasady użytkowania
Pojazd uszkodzony na skutek awarii bądź zdarzenia drogowego często zatrzymuje się na miejscu zdarzenia, a jego przemieszczenie jest niemożliwe lub niewskazane. W ten sposób na drodze powstaje utrudnienie dla innych uczestników ruchu, warto zatem użyć oznakowania, które odpowiednio wcześnie zasygnalizuje obecność zatrzymanego auta. Dzięki temu zarówno osoby przejeżdżające, jak i przebywające na miejscu zdarzenia będą bezpieczne. Znakiem, który powszechnie stosuje się w tym celu, jest trójkąt ostrzegawczy.
Zasady zawarte w prawie o ruchu drogowym ściśle określają, kiedy konieczne jest ustawienie trójkąta ostrzegawczego. Mamy obowiązek sygnalizowania postoju uszkodzonego pojazdu na autostradach i drogach ekspresowych niezależnie od okoliczności. Na pozostałych drogach poza terenem zabudowanym znak przyda się w sytuacji, gdy auto stoi na jezdni, a także wtedy, gdy znajduje się na poboczu i nie jest dobrze widoczne z daleka (np. przez zakręt, drzewa lub warunki pogodowe). Z kolei trójkąt ostrzegawczy w terenie zabudowanym jest konieczny, jeżeli samochód zatrzymał się w miejscu, gdzie postój jest niedozwolony.
Jak ustawić trójkąt ostrzegawczy? Odległość od pojazdu
Zadaniem trójkąta ostrzegawczego jest zabezpieczenie miejsca zdarzenia w taki sposób, aby było ono dobrze widoczne i rozpoznawalne z odległości, która umożliwia innym uczestnikom ruchu dostosowanie prędkości i zachowanie szczególnej ostrożności. Rodzaj drogi ma ogromny wpływ na to, jak ustawić trójkąt ostrzegawczy – odległość od pojazdu ustalają zasady oparte m. in. na wyliczeniach dotyczących widoczności i drogi hamowania przy limicie prędkości na danej trasie. Jakie jest prawidłowe ustawienie trójkąta ostrzegawczego na poszczególnych typach dróg?
- Trójkąt ostrzegawczy – droga ekspresowa lub autostrada – 100 m
Znak należy umieścić na tym samym pasie, na którym znajduje się uszkodzony pojazd (jeżeli auto jest na poboczu – trójkąt stawiamy również na poboczu). - Trójkąt ostrzegawczy poza terenem zabudowanym – 30-50 m
Ustawienie trójkąta ostrzegawczego należy dopasować do warunków na drodze, biorąc pod uwagę dobrą widoczność znaku. - Trójkąt ostrzegawczy w terenie zabudowanym – max. 1 m
Znak powinien znajdować się bezpośrednio za uszkodzonym pojazdem w odległości nie większej niż metr.
Uwaga! Pamiętaj, że stosując trójkąt ostrzegawczy, koniecznie trzeba włączyć światła awaryjne (jeżeli nie ma takiej możliwości – należy użyć świateł pozycyjnych).
Z assistance nie zostaniesz na lodzie
Ustawienie trójkąta ostrzegawczego to jedna z pierwszych czynności, dzięki którym możemy zabezpieczyć miejsce zdarzenia. A jak poradzić sobie z przyczyną szkody i jej konsekwencjami? Najlepszym rozwiązaniem jest dopasowane do Twoich potrzeb ubezpieczenie. W nagłych sytuacjach na drodze najbardziej przydaje się polisa assistance, która obejmuje m. in.:
- naprawę auta na miejscu (w sytuacjach, kiedy jest to możliwe),
- wymianę opon, dowóz paliwa i inne usługi serwisowe,
- holowanie,
- pojazd zastępczy lub zakwaterowanie na czas naprawy auta.
Ubezpieczenie assistance jest dostępne w wielu wariantach, co sprawia, że polisę można dopasować do potrzeb kierowcy i sposobu użytkowania pojazdu. Poznaj i porównaj oferty z pomocą eksperta, który reprezentuje wszystkie wiodące towarzystwa ubezpieczeniowe w Polsce. Pobierz aplikację ubezpieczeniową SPECTRUM mobile lub sprawdź mapę placówek, aby znaleźć Doradcę Klienta w swojej okolicy.
Źródła:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.