Brak pełnej sprawności nie jest przeszkodą w czerpaniu radości z życia! W naszym krótkim przewodniku podpowiadamy, jak efektywnie zorganizować podróż.
Wybieramy środek transportu
Pociąg
- PKP posiada na wyznaczonych trasach wagony, do których osoba na wózku swobodnie wjedzie (specjalna rampa, przedział, toaleta).
- Każde większe miasto udostępnia bezpłatną usługę asystenta, pomagającego w wejściu i w opuszczeniu pociągu. To serwis o międzynarodowym zasięgu – jadąc do europejskiego miasta można taką usługę zamówić za pośrednictwem PKP z Warszawy.
Samolot
- To najlepiej dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością środek transportu.
- Port lotniczy i linie lotnicze mają obowiązek udzielania osobom niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy oraz zapewnienia im odpowiednich udogodnień na podstawie przepisów unijnych (rozporządzenie WE 1107 z dn. 5 lipca 2006).
- Informacje o potrzebie serwisu zgłaszamy w chwili rezerwacji biletu lub najpóźniej 48h przed lotem.
- Niektóre linie lotnicze proszą o podanie dokładnych rozmiarów wózka i zalecają zrobienie zastrzyku przeciw zakrzepicy (loty > 3h), np. w punkcie medycznym na lotnisku (konieczna recepta!)
- Przy wejściach na międzynarodowe lotniska znajdują się specjalnie oznakowane punkty. Przyciskiem wezwij obsługę serwisu naziemnego, która zajmie się Tobą i bagażem.
- Po odprawie asystent zawiezie Cię do odpowiedniego wyjścia (gate). Jeżeli nie ma rękawa samolotowego, specjalny samochód z windą wiezie nas bezpośrednio do samolotu.
Co warto wiedzieć o lotniskach?
Najlepiej zgłaszać prośby o pomoc, używając ogólnoświatowych kodów. To uniwersalne i wszędzie zrozumiałe oznaczenia, ułatwiające poruszanie się po lotnisku i dojazd do terminali. Najważniejsze kody to:
- WCHR (wheelchair ramp) – oznacza pasażera, który wymaga przeprowadzenia wózka przez lotnisko (wylot/przylot) od bramek wejściowych na pokład samolotu.
- WCHC (wheelchair cabin) – określa pasażerów wymagających pomocy w przeprowadzeniu wózka przez terminal do stopni samolotu oraz podczas wwiezienia podnośnikiem na pokład i zwiezienia z pokładu.
- WCHS (wheelchair stairs) – dotyczy pasażerów wymagających pomocy w przeprowadzeniu wózka przez lotnisko (wylot/przylot) do stopni samolotu oraz podczas wejścia i zejścia ze schodów samolotu.
- BLND (blind) – dotyczy pasażerów niewidomych, którzy potrzebują pomocy na całym etapie – od przejścia przez terminal, odprawę, aż do swojego miejsca na pokładzie samolotu.
- BDGR – dotyczy pasażerów niewidomych, podróżujących z psem przewodnikiem. Asysta wygląda identycznie jak w przypadku oznaczenia BLND.
- BLDP – oznacza pasażerów niewidomych lub niedowidzących, którzy nie wymagają specjalnej pomocy. Osoby takie powinny móc podróżować samodzielnie lub w towarzystwie opiekuna.
- DPNA – określa samodzielnych pasażerów z niepełnosprawnością intelektualną, którzy rozumieją instrukcje związane z bezpieczeństwem oraz potrafią prawidłowo na nie reagować (m.in. zaburzenia rozwojowe szkolne, demencja, Alzheimer i zespół Downa).
- DEAF – dotyczy pasażerów całkowicie głuchych, wymagających oddzielnej instrukcji bezpieczeństwa na pokładzie samolotu.
Popularne oznaczenia lotniskowe:
Ubezpieczenie
Pamiętaj o ubezpieczeniu turystycznym od kosztów leczenia oraz nieszczęśliwych wypadków (NNW). Jeżeli wyjeżdżasz na zorganizowaną wycieczkę, podstawowe ubezpieczenie masz wliczone w pakiet, nie obejmuje ono jednak chorób przewlekłych (m.in. choroby serca, padaczka). Ubezpieczyciel nie pokryje w tym wypadku kosztów leczenia, które za granicą mogą sięgać setek tysięcy złotych!
Czy wiesz, że…
- OWU flagowego ubezpieczenie ERGO Hestii – ERGO 7, oraz ubezpieczenia niezbędnego w podróży – ERGO Podróż – dostosowane jest do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku. Odpowiednio przygotowane dokumenty można odczytać na specjalnych czytnikach ekranu.
- Niesłyszący klienci ERGO Hestii korzystają z usługi tłumacza migowego przez stronę www, dzięki czemu mogą zakupić ubezpieczenie lub zlikwidować szkodę bez wychodzenia z domu.
- Rzeczy osobiste to nie tylko komputer i laptop, ale również sprzęt medyczny, taki jak aparat słuchowy czy proteza.
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową mogą korzystać z ochrony sprzętu pomocniczego i rehabilitacyjnego: wózków inwalidzkich, balkoników, lasek, kul, ortez czy protez, bez dodatkowej dopłaty.
- Ubezpieczenie bagażu chroni sprzęt medyczny również poza miejscem zakwaterowania w czasie podróży, np. jeżeli ktoś Cię okradnie, zniszczy Twój sprzęt lub ulegnie uszkodzeniu podczas przewożenia.
- Jeśli zachorujesz, a Twoje dziecko wymaga szczególnej opieki – poprzez nasz Assistance zorganizujesz specjalistyczną pomoc dostosowaną do jego niepełnosprawności.
Źródło:
https://www.ergohestia.pl/centrum-wiedzy/poradnik-podrozny-dla-osob-z-niepelnosprawnosciami/
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.