Utrata wartości ma różne oblicza. Bywa wyrażana kwotowo lub procentowo, a może po prostu być długiem w stosunku do firmy leasingowej po szkodzie całkowitej lub kradzieży.
Czy na rynku są jakieś marki lub modele, które warto kupić, aby żegnając się z autem po 3 latach, nie zastanawiać się, jak to się stało, że kupiliśmy samochód za 200.000zł i straciliśmy na nim 50%?
W jednym z ostatnich numerów magazynu motoryzacyjnego „Motor” nr. 13/2021 redaktorzy dowodzą słuszności wyboru SUV-a zamiast kombi. Generalnie można wnioskować, że SUV-y i crossovery tracą na wartości mniej niż zwykłe kombi. Dla przykładu:
Kombi: VW Golf Variant 1.4 TSI w 2016r. kosztował 81 000zł, a dziś można go kupić za 40.000zł – strata 41 000zł
SUV: VW Tiguan 1.4 TSI w 2016r. kosztował 97 000zł, a dziś można go kupić za 75.000zł – strata 22 000zł
Z danych zebranych przez IBRM Samar wynika, że w lutym 2021 roku padł rekord. Średnia ważona cena sprzedaży nowych samochodów osobowych przekroczyła 132 tys. złotych i jest o 11,4% wyższa niż rok wcześniej. Dla przykładu: 5 lat temu najtańszy model Renault Kadjar (wersja Life) kosztował 75 000zł, a dziś to wydatek minimum 90 000zł. Podwyżka to nie tylko wynik inflacji, ale coraz większej ilości elektroniki i bogatszego wyposażenia. Potencjalny nabywca samochodu staje się coraz bardziej wymagający – nikt nie chce już mieć w swoim wyposażeniu korbki do otwierania szyby. Każdy nabywca, gdyby tylko mógł, wybrałby klasę premium. Tylko czy jest to właściwa droga?
Specjaliści firmy INFO-EKSPERT przygotowali analizę wartości dla grupy samochodów luksusowych. Do analizy przyjęli m.in. kryterium wieku, 3-letni okres użytkowania oraz łączny przebieg 90 000 km. Okazało się, że samochód z gwiazdą wcale nie jest lepszą inwestycją.
„Samochody luksusowe procentowo tracą na wartości podobnie jak modele popularne, jednak kwotowo różnice są ogromne. Przykładowo: po trzech latach i przebiegu 90 000 km, wartość Fiata Tipo i Audi A8 zmniejszy się o ok. 46%. Kwotowo jednak właściciel Fiata musi pogodzić się z utratą 31 500 zł, natomiast nabywca Audi w tym samym czasie straci niemal 200 000 zł”.
Czy możemy zatem coś zrobić, aby zabezpieczyć się przed tak dużym spadkiem wartości? TAK – pamiętajmy, aby przy zakupie auta wykupić również ubezpieczenie DEFEND Gap, które zabezpiecza wartość fakturową pojazdu na ryzyko zaistnienia szkody całkowitej (zarówno zawinionej, jak i niezawinionej) oraz kradzieży.
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.