Z dniem 1 czerwca 2022 r. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), podobnie jak wszystkie Biura Narodowe z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Biuro Szwajcarskie, wypowiedziało umowy dwustronne łączące je z Biurem Rosyjskim i Białoruskim. Co to oznacza w praktyce dla kierowców przekraczających granicę Polski z tymi państwami? Certyfikaty Zielonych Kart wystawione po 1 czerwca tracą ważność. Aby poruszać się pojazdem po Rosji i Białorusi należy wykupić na ich terenie lokalne ubezpieczenie graniczne. Zielone Karty wystawione przed początkiem czerwca zachowują swoją ważność do 31 maja 2023 roku.
System Zielonej Karty funkcjonuje od 1 stycznia 1953 roku i ma na celu ochronę interesów poszkodowanych w zdarzeniach drogowych za granicą oraz zniesienie konieczności wykupowania polisy OC samochodu w każdym z odwiedzanych państw. Przypominamy, że Zieloną Kartę należy posiadać podczas podróży do takich krajów, jak np. Albania, Azerbejdżan, Macedonia, Mołdawia, Ukraina czy Turcja. W pozostałych europejskich krajach, które są sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego, wystarczająca jest polska, aktualna polisa OC.
Źródła:
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.