Wyjaśniamy, gdzie zgłosić szkodę z OC sprawcy i odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.
Spis treści
- Kto zgłasza szkodę – sprawca czy poszkodowany?
- Zgłoszenie szkody – u swojego ubezpieczyciela czy sprawcy?
- Gdzie zgłosić szkodę z OC sprawcy?
Kto zgłasza szkodę – sprawca czy poszkodowany?
Okoliczności związane z kolizją lub wypadkiem często są przyczyną sporego stresu – w takich momentach łatwo się pogubić, dlatego przypominamy o zasadach postępowania podczas zgłaszania szkody z OC sprawcy.
Kto zgłasza szkodę – sprawca czy poszkodowany? Co do zasady, osobą zgłaszającą może być każdy, jednak tylko właściciel pojazdu może zdecydować o formie odszkodowania i podać numer konta bankowego. Podczas rejestracji szkody potrzebne są też dane osobowe poszkodowanego (np. PESEL, adres, dane kontaktowe). W trakcie zgłoszenia ważne jest również to, aby opisać przebieg zdarzenia drogowego i wstępnie wskazać szkody powstałe w jego wyniku.
Aby szkoda została poprawnie zarejestrowana, potrzebna będzie też informacja o ustaleniu sprawcy – może to być np. notka policyjna lub dwustronne oświadczenie o zdarzeniu drogowym (sprawdź, jak je napisać lub wygeneruj dokument za pomocą aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile).
W jakich sytuacjach sprawca może zgłosić szkodę? Dotyczy to przypadku, kiedy sprawca posiada ubezpieczenie AC z assistance i chce uzyskać pomoc w związku z uszkodzeniem swojego pojazdu. Wówczas może niezależnie od sprawy poszkodowanego zgłosić szkodę na swoim pojeździe z polisy AC z assistance i otrzymać przysługujące mu wsparcie. Warto pamiętać, że obowiązkowe OC zapewnia pomoc wyłącznie poszkodowanemu, zatem sprawca bez AC i assistance będzie musiał pokryć ewentualne koszty np. holowania lub naprawy swojego auta z własnej kieszeni.
Zgłoszenie szkody – u swojego ubezpieczyciela czy sprawcy?
Jeżeli jesteś poszkodowanym w zdarzeniu drogowym, standardowo należy zgłosić się do ubezpieczyciela sprawcy. Warto jednak wiedzieć, że istnieje BLS, czyli bezpośrednia likwidacja szkód – polega ona na przeprowadzeniu likwidacji szkody z OC sprawcy przez ubezpieczyciela poszkodowanego. Jest to możliwe wyłącznie wtedy, gdy szkoda spełnia wszystkie następujące warunki:
- w kolizji uczestniczyły nie więcej niż dwa pojazdy,
- uczestnicy zdarzenia nie doznali uszczerbku na zdrowiu,
- zdarzenie miało miejsce na terytorium Polski,
- sprawca został ustalony (nie ma konfliktu ani postępowania sądowego w celu wskazania winnego),
- poszkodowany nie poinformował ubezpieczyciela sprawcy (jeżeli to zrobi, ubezpieczyciel sprawcy automatycznie rozpocznie likwidację szkody, uniemożliwiając BLS),
- ubezpieczyciel sprawcy działa w Polsce (jeżeli pojazd sprawcy ma ubezpieczenie w zagranicznym towarzystwie, to skorzystanie z polskiego systemu BLS jest niemożliwe).
Zgłoszenie szkody z OC sprawcy w ramach BLS to wygodne rozwiązanie, z którego warto korzystać, jeżeli pozwalają na to okoliczności związane ze szkodą. Proces rejestracji przebiega wyjątkowo sprawnie, ponieważ ubezpieczyciel posiada komplet danych poszkodowanego i potrzebuje jedynie numeru rejestracyjnego sprawcy. Szybkie zgłoszenie szkody daje możliwość bezzwłocznego zorganizowania np. holowania czy pojazdu zastępczego. Poszkodowani często wybierają ścieżkę BLS również dlatego, że czują się komfortowo, kiedy szkodą zajmuje znane im towarzystwo, z którego usług sami korzystają. Więcej na temat BLS możesz przeczytać w tym artykule.
Gdzie zgłosić szkodę z OC sprawcy?
Zastanawiasz się, jak sprawdzić, gdzie jest ubezpieczony sprawca? Jeżeli nie masz kompletu informacji ze względu na zamieszanie po kolizji lub po prostu chcesz się upewnić, możesz łatwo potwierdzić numer polisy i towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy, a także ważność ubezpieczenia na dzień zdarzenia. Wystarczy, że w aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile lub na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego podasz numer rejestracyjny pojazdu sprawcy i datę. Aby dokonać zgłoszenia, skontaktuj się ze wskazanym ubezpieczycielem (pomocną listę kontaktów w sprawie zgłoszenia szkody również znajdziesz w naszej aplikacji).
Chcesz porównać najlepsze rozwiązania ubezpieczeniowe dla swojego pojazdu? Porozmawiaj z ekspertem, który reprezentuje ponad 30 towarzystw. Odwiedź biuro lub zadzwoń – Doradcę Klienta znajdziesz na mapie placówek lub za pomocą aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile.
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.