PIU bada świadomość kierowców – statystyki i opinie

3 sierpnia 2022

ciekawostki, ubezpieczenia

Na przełomie maja i czerwca 2022 roku Polska Izba Ubezpieczeń przeprowadziła drugą edycję badania mającego na celu poznanie opinii kierowców na temat ich zdolności za kierownicą, przyzwyczajeń podczas jazdy, a także oceny niebezpiecznych zachowań na drodze, m. in. przekraczania dopuszczalnej prędkości. Jakie są najciekawsze wnioski płynące z odpowiedzi ankietowanych?

Spis treści

Kierowcy o swoich zdolnościach za kierownicą

Do badanych obszarów należały opinie kierowców na temat jakości ich własnej jazdy, a także pewności co do swoich umiejętności na drodze. Z ankiety przeprowadzonej na ponad 1,5 tys. osób wynika, że:

  • 96% badanych określiło samych siebie jako dobrych kierowców
  • 82% badanych ma przekonanie, że wykonując manewry zawsze bezbłędnie ocenia sytuację na drodze (w poprzedniej edycji badania było to aż 91%)
  • 59% badanych uważa swoje umiejętności za wyższe od przeciętnego polskiego kierowcy

W praktyce oznacza to, że w dominującej większości polscy kierowcy oceniają się bardzo pozytywnie i czują się pewnie podczas jazdy. Jednak wysoka samoocena oraz pewność siebie mogą być mieczem obosiecznym – choć pomagają zachować spokój i szybko reagować w trudnej sytuacji na drodze, mogą też wpływać na podejmowanie nieodpowiedzialnych decyzji, które zagrażają bezpieczeństwu.

Przekraczanie prędkości i mandaty

Prędkość jazdy to temat, który od lat wywołuje wiele kontrowersji. Jedni twierdzą, że regulacje są w tym względzie nadmiernie ostrożne i utrudniają płynność ruchu, drudzy oczekują, że wszyscy będą bezwzględnie stosować się do zasad – nieważne, co o nich myślą. W ankiecie PIU poświęcono wiele uwagi temu, jaki stosunek mają kierowcy do przekraczania prędkości, a także jak oceniają skuteczność mandatów i zwyżek OC za punkty karne.

Opinie kierowców dotyczące prędkości i jej przekraczania:

  • 52% twierdzi, że można jeździć szybko i bezpiecznie
  • 53% uznaje, że doświadczeni kierowcy mogą poruszać się pojazdem z dużą prędkością, nie powodując wypadków
  • 27% uważa, że przekraczanie prędkości w mieście o 30 km/h nadal gwarantuje bezpieczeństwo

Opinie kierowców o mandatach i OC:

  • 53% wyraża opinię, że mandat 300 zł za przekroczenie prędkości o 20 km/h w terenie zabudowanym to wystarczająca kwota, z kolei 24% stwierdziło natomiast, że jest to za dużo
  • 58% kierowców po podwyższeniu cen mandatów jeździ wolniej
  • 81% ankietowanych uważa, że osoby regularnie dostające punkty karne powinny płacić więcej za OC (co ciekawe, w tej grupie znajdują się kierowcy uważający przekraczanie prędkości o 30 km/h w terenie zabudowanym za wykroczenie niepowodujące zagrożenia)

Według polskich kierowców statystyczny pirat drogowy jeździ brawurowo i bez wyobraźni, co potwierdzają wyniki naszego badania. Nadal utrzymujemy się w niechlubnej czołówce krajów z największą liczbą ofiar śmiertelnych na drogach. Edukacja, prewencja oraz odpowiedniej wysokości kary to elementy niezbędne do ograniczenia liczby wypadków komunikacyjnych. Czynnikiem dyscyplinującym drogowych recydywistów może być też powiązanie wysokości składki OC z mandatami i punktami karnymi, o co zabiegaliśmy od kilku lat (…) Mamy nadzieję, że ten mechanizm pozwoli skutecznie eliminować ryzykowne zachowania na drodze, bo piraci drogowi odczują teraz w portfelu skutki nierozważnych decyzji, a ci, którzy jeżdżą bezpiecznie, zapłacą za polisę relatywnie mniej – podsumowuje Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Najczęstsze przewinienia na drodze

Podobnie jak w poprzedniej edycji badania z 2020 r., najczęstsze przewinienia polskich kierowców to:

  • przekraczanie prędkości poza miastem – 12%
  • rozmowa przez telefon trzymany w ręce – 13%
  • przekraczanie prędkości w mieście – 18%

Ponadto z odpowiedzi ankietowanych wynika, że wśród kierowców rośnie tolerancja dla łamania przepisów drogowych. Już 22% (poprzednio – 19%) wyraża skłonność, aby w wyjątkowych sytuacjach dopuszczać możliwość wyprzedzania innego samochodu osobowego „na trzeciego”. Z kolei 19% (wcześniej – 16%) myśli podobnie o wyprzedzaniu innego samochodu osobowego bezpośrednio przed przejściem dla pieszych.

Odpowiedzialność to więcej niż OC

Prowadząc pojazd, odpowiadamy nie tylko za naszą podróż, ale też bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Wystarczy chwila nieuwagi, aby stać się sprawcą kolizji lub wypadku – w tej sytuacji przed finansowymi konsekwencjami wyrządzonej szkody chroni nas obowiązkowe ubezpieczenie OC. Jednak nie zawsze można oddać wartość szkody w pieniądzach, zwłaszcza gdy w wyniku wypadku ktoś traci życie lub sprawność.

Odpowiedzialność kierowcy może też rozciągać się na inne, pozornie błahe aspekty, jak np. komfort podróży. To od nas zależy, czy w razie nagłej awarii lub stłuczki będziemy w stanie sprawnie zorganizować odpowiednią pomoc oraz zapewnić sobie i pasażerom możliwość bezpiecznego dotarcia do celu. Tego typu usługi oferuje ubezpieczenie assistance (m. in. naprawa na miejscu, wymiana opony, dostarczenie paliwa, holowanie, samochód zastępczy). Z kolei w razie wypadku ubezpieczenie NNW kierowcy i pasażera może zapewnić wsparcie finansowe na leczenie i rehabilitację (m. in. koszty wizyt lekarskich, leków, akcesoriów medycznych oraz terapeutycznych itp.). Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwiązań ubezpieczeniowych dla właścicieli pojazdów? Porozmawiaj z ekspertem, który pomoże Ci dopasować polisę do Twoich potrzeb i sposobu użytkowania samochodu. Pobierz aplikację ubezpieczeniową SPECTRUM mobile lub sprawdź mapę placówek, aby znaleźć Doradcę Klienta w swojej okolicy.

Źródła:


Dodaj komentarz

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.

Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.