Planując urlop chętnie korzystamy z ofert biur podróży. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne – nie musimy godzinami zmagać się z logistyką zgrania terminów biletów, zakwaterowania, dodatkowych atrakcji – zrobi to za nas operator. Jednak jest jeden element, o który warto zadbać samemu – sprawdzenie oferty ubezpieczenia turystycznego. Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę.
Touroperator najczęściej przedstawia nam wizję beztroskiego wypoczynku – zarezerwowany hotel, bilety, pakiet atrakcji, opieka pilota i ubezpieczenie turystyczne w cenie. Niestety często proponowane ubezpieczenie posiada podstawowy zakres ubezpieczenia. Wybierając taką ofertę warto zwrócić uwagę na to, co zawiera nasze ubezpieczanie. Istnieje kilka zasadniczych różnic pomiędzy polisą, którą możemy nabyć u touroperatora a tą, którą dobierzemy indywidulanie kupując u agenta lub online w towarzystwie ubezpieczeniowym. Warto przyjrzeć się im bliżej.
OWU prawdę Ci powie
W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia, które są składową oferty biura podróży. Tam możemy sprawdzić między innymi na jaką kwotę jesteśmy ubezpieczeni, jakie są warunki wypłacania odszkodowania oraz jakie klauzule zawiera umowa. Jednym z najważniejszych punktów na który należy zwrócić uwagę jest wysokość sumy ubezpieczenia.
Biura podróży zazwyczaj oferują standardowe zakresy ubezpieczenia z często dość niską sumą ubezpieczenia – komentuje Anna Materny, ekspert Gothaer.
Żeby zobrazować – koszt transportu medycznego z asystą z Hiszpanii do kraju to wysokość 10 000 – 20 000 euro. W takim przypadku polisa może nie wystarczyć na pokrycie kosztów, nie wspominając o kosztach leczenia i innych procedurach medycznych, które prawdopodobnie będą zastosowane.
W przypadku wyjazdów do krajów europejskich minimalna suma ubezpieczenia kosztów leczenia powinna wynosić nie mniej niż 30 000 euro, a do pozaeuropejskich znacznie więcej – przynajmniej 60 000 euro. – tłumaczy Anna Materny z Gothaer. Sumy ubezpieczenia wynikają z realnych kosztów przeprowadzenia niezbędny świadczeń medyczny za granicą. Chcemy, aby nasi klienci mogli czuć się bezpiecznie i nie musieli martwić się w i tak już stresujących sytuacjach pogorszenia zdrowia.
Wykluczenia i rozszerzenia
Kolejną ważną kwestią są wykluczenia oraz rozszerzenia ochrony ubezpieczeniowej. Wykluczania mogą dotyczyć osób cierpiących na choroby przewlekłe np. cukrzycę czy nadciśnienie. Ubezpieczenie podstawowe może nie zapewnić ochrony osobom z tymi schorzeniami, powinny one zadbać o stosowne rozszerzenie, które na pewno zaproponuje agent przy indywidualnie dobieranym ubezpieczaniu. Dość powszechnym wykluczeniem jest też sytuacja, w której ubezpieczony ulegnie wypadkowi pod wpływem alkoholu. Najczęściej podstawowe ubezpieczania oferowane przez touroperatorów nie uwzględniają rozszerzenia w tym zakresie. W przypadku indywidulanie dobranego ubezpieczenia takie wykluczanie zazwyczaj nie zostanie zastosowane.
Opcje dodatkowe
Polisa turystyczna powinna przede wszystkim odpowiadać potrzebom osoby ubezpieczonej. Jakich klauzul raczej nie znajdziemy w ofercie biura podróży, a możemy oczekiwać od indywidualnie dobranej polisy? Przede wszystkim ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym i ubezpieczenia sprzętu oraz bagażu. To pierwsze chroni nas w momencie, gdy my lub osoby za które ponosimy odpowiedzialność wyrządzimy jakąś szkodę np. uszkodzimy element wyposażenia w hotelu lub sprzętu prywatnego. Nie chcemy przecież wyjeżdżając martwić się, że przez przypadek coś zniszczymy i będziemy musieli za to odpowiadać. Ubezpieczenie bagażu podróżnego ochroni nasze rzeczy codziennego użytku zabierane na wyjazd (takie jak ubrania, kosmetyki czy obuwie) od różnych nieprzewidzianych zdarzeń np. kradzieży z włamaniem z pokoju hotelowego, a ubezpieczenie sprzętu sportowego ochroni np. nasze narty od zaginięcia w przypadku gdy oddamy je do przechowalni.
– Choć biuro podróży ma obowiązek zaproponować nam ubezpieczenie, to jednak jego warunki często nie dają pełnego zabezpieczenia przed realnymi zagrożeniami. W razie problemów okazuje się, że Klient jest zdany na siebie i za większość musi zapłacić z własnej kieszeni. Dlatego warto dobrać indywidualne ubezpieczenie oferowane przez renomowane towarzystwo, którego pakiet dopasowany będzie do realnych potrzeb wyjeżdzającego – komentuje Anna Materny, Gothaer.
Dodatkowo polisy oferowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe można zawrzeć na dowolny okres, krótkoterminowo bądź na rok. To dobra opcja dla osób, które często wyjeżdżają za granicę lub planują więcej niż jeden urlop. Podsumowując, warto jest indywidualnie dobrać polisę, która będzie zgodna z naszymi potrzebami i zapewni realną ochronę i pomoc w razie wypadku. Indywidulanie dobrane i sprofilowane pod nasze potrzeby ubezpieczanie to koszt ok. 80-100 zł za kilkudniowy wyjazd. W porównaniu z kosztami związanymi z urlopem za granicą jest znikomy, a w zamian można zyskać znacznie więcej, czyli bezcenny spokój.
Gothaer w Polsce
W ciągu 20 lat obecności w Polsce, Gothaer TU S.A. (dawniej PTU S.A) stał się jednym z większych towarzystw ubezpieczeniowych w naszym kraju. W 2014 roku znalazł się w pierwszej dziesiątce majątkowych towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce.
Gothaer TU S.A. świadczy ubezpieczenia zarówno Klientom indywidualnym, jak i korporacyjnym. W szerokiej ofercie towarzystwa znajdują się takie produkty jak: ubezpieczenia komunikacyjne, mieszkaniowe, osobowe, turystyczne oraz rolne. Firma oferuje także kompleksowe rozwiązania ubezpieczeniowe dla sektora MŚP oraz Klientów korporacyjnych. Gothaer TU S.A. nieustannie się rozwija, stawia na innowację i rozbudowuje wachlarz usług. I tak, jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce stworzył specjalne programy ubezpieczeniowe dedykowane elektrowniom wiatrowym i fotowoltaicznym. Firma posiada ogólnopolską sieć dystrybucji i współpracuje z ponad 3 tys. agentów ubezpieczeniowych.
Nagrody i wyróżnienia
Gothaer TU S.A. duży nacisk kładzie na jakość świadczonych usług i zapewnienie wysokiego poziomu satysfakcji Klientów. Wysoką jakość obsługi potwierdzają wyniki realizowanych cyklicznie przez firmę badań satysfakcji Klienta oraz przyznane wyróżnienia: „Turbina Polskiej Gospodarki 2015”, „Instytucja Roku 2017” czy „Gwiazda Jakości Obsługi 2018”.
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.
Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.