Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/dusnet/domains/dus.net.pl/public_html/dus/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2758

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/dusnet/domains/dus.net.pl/public_html/dus/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2762

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/dusnet/domains/dus.net.pl/public_html/dus/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3706
Sprawca bez OC – co robić? - Dom Ubezpieczeniowy SPECTRUM

Sprawca bez OC – co robić?

4 kwietnia 2024

ciekawostki, ubezpieczenia

Jeżeli osoba odpowiedzialna za szkodę wyrządzoną w wyniku zdarzenia drogowego nie posiada obowiązkowego ubezpieczenia, taką sprawą zajmuje się UFG. Brak OC sprawcy nie powoduje jednak dodatkowych problemów dla poszkodowanego – wyjaśniamy, jak zgłosić szkodę i skorzystać z praw przysługujących w tej sytuacji.

Spis treści

Jak sprawdzić, czy sprawca ma ważne OC?

Po kolizji lub wypadku ważne jest ustalenie sprawcy oraz upewnienie się, że posiada on ubezpieczenie. Jeżeli kierowca odpowiedzialny za spowodowanie zdarzenia drogowego nie ma przy sobie danych ubezpieczenia, możesz łatwo sprawdzić te informacje np. na stronie UFG lub w aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile. Wystarczy w formularzu do sprawdzania OC wprowadzić numer rejestracyjny lub VIN pojazdu sprawcy, datę zdarzenia i kraj, na terenie którego do niego doszło. W ten sposób możemy sprawnie potwierdzić, czy sprawca ma OC – jeżeli posiada ważną polisę, otrzymamy informację o jej numerze i zakładzie, w którym została zawarta.

Rola UFG – brak OC sprawcy

OC jest obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych, a za brak polisy grożą wysokie kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Mimo to zdarza się, że kierowcy nie mają ważnego ubezpieczenia – wówczas UFG:

  • nakłada grzywnę o wysokości zależnej od aktualnej płacy minimalnej oraz okresu, przez jaki pojazd nie miał ważnej polisy OC,
  • pokrywa roszczenia poszkodowanego zgłaszane w ramach szkody z OC sprawcy,
  • ściąga należności od sprawcy.

Proces jest pomyślany w taki sposób, aby zapewnić poszkodowanemu bezproblemowy dostęp do odszkodowania, dlatego nawet jeżeli sprawca nie ma OC, nie musimy się martwić o nasze potrzeby i roszczenia.

Zgłoszenie szkody – sprawca bez OC

Jeżeli jesteś poszkodowanym w zdarzeniu drogowym z kierowcą, który nie posiada ważnej polisy OC, możesz zgłosić szkodę w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym. Pamiętaj, aby na początku poinformować osobę przyjmującą zgłoszenie, że jest to szkoda, w której sprawca nie ma OC. Wówczas ubezpieczyciel zarejestruje szkodę i poprowadzi jej likwidację. Nie musisz martwić się o zgłoszenie szkody do UFG – zrobi to wybrany przez Ciebie ubezpieczyciel. UFG pokryje Twoje roszczenia za pośrednictwem towarzystwa. Czas oczekiwania na decyzję jest w tym przypadku standardowy, tak jak przy zwykłych szkodach z OC sprawcy.

Znaj swoje prawa – co przysługuje poszkodowanemu?

Nawet jeśli sprawca nie miał OC, towarzystwo likwidujące szkodę zapewni Ci takie samo wsparcie, jakie gwarantuje obowiązkowe ubezpieczenie. W jego ramach przysługuje Ci:

  • pokrycie kosztów naprawy pojazdu,
  • pokrycie kosztów naprawy lub odkupienia uszkodzonego mienia (np. laptop, okulary, telefon i inne przedmioty, które uległy zniszczeniu w wyniku zdarzenia),
  • pokrycie kosztów leczenia i rehabilitacji po wypadku,
  • zadośćuczynienie za ból i cierpienie w wyniku zdarzenia,
  • utratę dochodów w wyniku zdarzenia,
  • pokrycie innych kosztów poniesionych w związku ze zdarzeniem (np. holowanie, pojazd zastępczy).

Więcej o tym, co należy się poszkodowanemu z OC sprawcy, możesz przeczytać w tym artykule.

Chcesz sprawdzić najkorzystniejsze oferty OC? Skorzystaj z pomocy eksperta, który reprezentuje ponad 30 towarzystw. W Domu Ubezpieczeniowym Spectrum dopasujesz polisę do swoich oczekiwań. Odwiedź biuro lub zadzwoń – Doradcę Klienta znajdziesz na mapie placówek lub za pomocą aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile.


Dodaj komentarz

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, Imię, adres e-mail w celu obsługi przesłanego komentarza do artykułu umieszczonego na stronie internetowej, opublikowania go, udzielenia odpowiedzi lub kontakt związany z obsługą zamieszczonego komentarza.

Dane osobowe będą przetwarzane w tym celu przez czas pozostawania artykułu na stronie internetowej.